Fagkritisk dag!

Torsdag 5.mars var det fagkritisk dag på humanistisk fakultet. Fagkritisk dag er for at studenter selv kan sette et kritisk søkelys på eget fag. Det er fagutvalgene som har ansvar for fagkritisk dag og arrangementet denne dagen.

På religionsvitenskap har temaene vært alt fra «religion i media», «minoriteter i Norge» til årets tema «Religion og ytringsfrihet: hvor går grensen for ytringsfrihet og provokasjon?». Tre personer holdt innlegg for oss: Knut Vikør, professor i historie, hans kompetansefelt er blant annet islam og Midtøsten.
Hilde Sandvik, kultur- og debattredaktør i Bergens Tidende og Dag Øistein Endsjø, professor i religionsvitenskap, hans kompetansefelt er blant annet religion og menneskerettigheter.
Vi ønsket også å rette fokuset på religionsviteres deltagelse i mediebildet, og derfor avrundet vi dagen med en diskusjon rundt dette temaet: er vi for usynlige i mediebildet? Hva kan vi bidra med?

Fagkritisk dag var i år godt besøkt av både studenter og vitenskapelige ansatte, noe vi i FUR satte utrolig stor pris på! Tusen takk til de tre innleggsholderne og til alle som møtte opp!10957421_10155176092485006_843074710488330243_o