The Bergen Workshop on the Study of Religion in Local and Regional Perspective

Invitasjon til internasjonalt symposium ved UiB:
The Bergen Workshop on the Study of Religion in Local and Regional Perspective:
Case Studies from 9 Western European Countries
” (26.-29.6.2007)

I Europa fins det en rekke forskningsprosjekter som undersøker religiøst mangfold i lokale og regionale kontekster. I slutten av juni skal nå for første gang forskere fra 9 vesteuropeiske land (Danmark, England, Finland, Italia, Norge, Portugal, Spania, Sveits, Tyskland) møtes for å diskutere hverandres forskningsprosjekt og felles problemstillinger. Disse er bl.a. sekulariseringstesen og andre former for religiøs endring, ulike former for religiøse markeder, politiske og religiøse konsekvenser av religiøst mangfold, religionenes synlighet i byene, samt grunnlegende metodiske og metodologiske spørsmål.

Symposiet er et tekstbasert diskusjonsforum. Bortsett fra en innføringsforelesning ved Lisbeth Mikaelsson, vil det ikke være foredrag eller innlegg. Alle inviterte deltagere sender inn sine tekster senest 10 dager før symposiet går av stapelen. Disse tekstene, som etterpå skal publiseres, diskuteres ved selve symposiet. Jeg regner med spennende diskusjonsrunder.

Alle som ønsker å delta ved symposiet vil derfor få tilgang til tekstene. Det forventes selvsagt at tekstene leses på forhånd!

Mer om deltagerne og programmet finner dere her:

For å ha kreative diskusjoner skal det ikke være mer enn 20 deltagere ved symposiet. Det vil også være en del felles måltider for å bedre bli kjent med hverandre. Jeg vil gjerne åpne for muligheten at interesserte studenter fra 200- og 300-nivå får være med. (De får da selvsagt lese tekstene og meget gjerne også aktivt delta i diskusjonene.) Vi har et begrenset antall studentplasser. Man kan være med hele tiden eller utvalgte dager (for eksempel en formiddag, en hel dag, eller to dager).

Alle studenter som er interessert i å være med bes å sende en påmelding (senest 30. mai) til
Michael.Stausberg@krr.uib.no

Skriv gjerne litt om dine egne faglige interesser og hvilke dager du ønsker å være med! (Si fra om du er vegetarianer eller har andre matrestriksjoner dersom du ønsker å være med på en eller flere måltider.)