Pilgrimsferd og Religiøs Turisme

1. April ser ut som å bli en travel dag for religionstudenter, i tillegg til Pseudovitenskapelig foredrag, og ikke minst paneldebatt hvor deltakerne er/var masterstudenter på religionsvitenskap, vil det i regi av Bergen Museum være et foredrag om Pilgrimsferd og religiøs tursime:

Masseturismen er ett av våre dagers viktigste kulturfenomen. Vi reiser og opplever andre måter å leve livet på og møter fremmede skikker, religioner og mentaliteter. Men valfart til hellige steder er en tradisjon helt tilbake til forhistorisk tid. Pilegrimsferdene har mye til felles med dagens turisme, og kan kanskje sees som masseturismens forløper?

Tittel: Masseturisme siden middelalderen? ;katolsk pilegrimskultur og medaljer
Tid: Tirsdag 1. april kl 1900
Sted: Krypten på De Kulturhistoriske samlinger, Bergen Museum, Haakon Sheteligsplass 10

I kristendommen har pilegrimsferder spilt en viktig rolle helt fra de første århundrene og frem til i dag, der reisen til Roma, Lourdes og Nidaros bare er noen eksempler. På 1800-tallet moderniseres pilegrimsferdene. I våre dager møtes på de hellige stedene de som har vandret langs de gamle ledene og de moderne flybårne pilegrimene – i tillegg til alle de andre, de mer skuelystne, vanlige turistene.
Hellige steder tiltrekker seg folk, og omkring slike steder vokste det frem hele produktkulturer med religiøse suvenirer. Det samme gjaldt i middelalderen. I de mange bodene som var slått opp omkring pilegrimsmålet, kjøpte de troende ting med seg hjem og slik ble tingene spredt over store deler av Europa.

Foredraget har tre overskrifter:
– Den katolske pilegrimskulturen: Hvem, hva, hvor og når
– Forholdet mellom valfart og turisme
– Pilegrimenes materielle kultur
Dette er del av vårens serie med foredrag og filmvisninger på Bergen Museum som foregår på tirsdagskvelder i Krypten i på De Kulturhistoriske samlinger.

Velkommen til både pilegrimsvandrere, reisende og andre nysgjerrige. Det blir nok en spennende aften på Bergen Museum.

Kilde: Bergen Museum