Tverrfaglig arrangement & fagfest

Instituttutvalget ved AHKR inviterer alle studenter ved AHKR-instituttet til en tverrfaglig sammenkomst førstkommende torsdag. Overhengende tema for sammenkomsten er «materialitet», og det vil være en taler fra hvert fag som presenterer sitt arbeide. Hvert innlegg vil være på ca. 15 minutter og det vil etterpå være rom for spørsmål og diskusjon.

Instituttet vårt består av fire fag som alle har mye til felles, men som samtidig varierer i både arbeidsmetoder og den mentale tilnærmingen til faget. Målet med dette arrangementet er å få bedre innsikt i hvordan de andre fagene arbeider og tenker, og gjennom en slik utveksling av synspunkter kanskje kunne utvide horisonten vår litt. Dette er også en god mulighet til å treffe engasjerte studenter og knytte kontakter på tvers av fagene. Vi håper at akkurat du møter opp, og ta gjerne med deg noen av studievennene dine. Alle er velkommen.

Fra kulturvitenskap skal Lars Olsen som skal snakke om hva (gjenstanden) har betydd i faghistorien. Fra arkeologi kommer Glenn Heine Orkelbog, med sin presentasjon kalt «Det arkeologiske materialet; frå funn til tolkning». Historie har enda ikke meldt sin eventuelle deltaker, og fra vårt eget fag skal Janemil Kolstø diskutere relikvier:

Relikvier tilbyr helt unike humanistiske innsikter. På tross av dette er relikvier ofte misbrukte og misforståtte objekter innen arkeologi, historie, og religionsvitenskap. Dette foredraget foreslår en typologi av relikvier og helligdommer basert på evolusjonistisk religionsvitenskap. På den måten inviterer foredraget til en tverrfaglig diskusjon om hvordan vi best kan tilnærme oss dette fascinerende møtepunktet mellom materialitet og religiøsitet.

Etterpå arrangerer fagutvalget for arkeologi fagfest på Vamoose, hvor vi andre er så heldige at vi har fått lov til å være med.

Torsdag 3 april, kl 19.00 i «Egget» – det store auditoriet ved det nye studentsenteret.

Ta med venner og kreative tanker om tverrfaglighet.