Den sekulære ekstremismen

Lars Gule
Mohammad Usman Rana
Vebjørn Selbekk

«Det moderne norske samfunn er i økende grad preget av sekulær ensretting. For at pluralismen skal ivaretas, må degraderingen av troende mennesker opphøre».

Slik innleder medisinstudent Mohammad Usman Rana kronikken «Den sekulære ekstremismen» som vant Aftenpostens kronikkkonkurranse i 2008. Han mener at politisk korrekthet er en dominerende del av samfunnets tidsånd, som ofte går på bekostning av verdigrunnlaget til en religion. Religiøs overbevisning som går på tvers av det allment aksepterte, oppfattes som støy og lite viktig. Denne ensrettingen medfører utfordringer for troende – kristne så vel som muslimer, hevder han.

I hvilken grad skal religiøs praksis og argumentasjon godtas i offentligheten? Fortrenger politisk korrekthet ulike livssynsgrupper og det mangfoldet som eksisterer? Skal det være rom for uenighet, eller må religiøse ledere være i tråd med tidsånden?

Mange vil hevde at Usman Rana går for langt i sin skildring av det moderne norske samfunn, og at påstanden om sekulær ensretting er uholdbar. Lars Gule utfordrer i dag Usman Rana til debatt. I panelet sitter også Vebjørn Selbekk, landskjent etter sin rolle i karikaturstriden.

Sted: Egget, Studentsenteret
Dato: torsdag 05. februar 2009
Klokkeslett: 19:15

Møteleder: Fredrik Pande-Rolfsen

Innledere
Lars Gule- Førsteamanuensis, HiO, tidligere leder i Human-Etisk Forbund
Mohammad Usman Rana- Tidligere leder av Muslimsk Studentsamfunn og Norsk-pakistansk Studentersamfunn
Vebjørn Selbekk- Samfunnsredaktør i DagenMagazinet

Sikkert lurt å møte litt i god tid, UiBs største auditorium blir fort fullt.