"Religion" – i två olika sammanhang

Førstkommende Torsdag, 15 mars, holder Håkan Rydving et foredrag for oss med tittelen; “»Religion» – i två olika sammanhang”. Dette som ledd i en rekke foredrag designet for oss religionsstudenter, utviklet av FUR i samarbeid med foredragsholderne. Vi håper og regner med at studentene både ser relevansen og muligheten dette gir oss til å få et dypt innblikk i foreleserens pågående forskningsprosjekt.

Her en beskrivelse av foredraget:

(1) I Sverige ska man i år ge ut en handbok om alla olika religiösa rörelser som finns i Sverige och jag har skrivit det korta inledningskapitlet under rubriken «Vad är religion?» Den första delen av föredraget tänker jag säga något om mina funderingar kring att skriva något vettigt om detta omöjliga tema på «maximalt sex manussidor».

(2) Vid den internationella religionsvetenskapliga konferensen i Stockholm i april är jag inbjuden att hålla ett av plenarföredragen. Som tema har jag valt att ta upp några kritiska synpunkter på kognitiv religionsforskning under rubriken «A Western folk category in mind?». Under den andra delen av mitt föredrag tänker jag med anledning av det uppdraget framför allt säga något om kritik som genre (om att kritisera och samtidigt visa respekt för dem man kritiserar), men också helt kort ta upp några av de aspekter av «the cognitive science of religion» jag finner mest problematiska och mest intressanta.

Vi snakkes på AUD R v/ Sydneshaugen skole, kl 19.00 på Torsdag.