Muslimske Religiøse Plakater, utstilling ved HL-Senteret i Oslo

Richard Natvig har lagd en utstilling av muslimske religiøse plakater. Denne står utstilt på HL-senteret i Oslo.
Utstillingen er gratis, og vil stå frem til 1. August.

Utstilling sommeren 2008: Fromhet i bilder

På markeder, i bazarer, i butikker, i fortausboder og boder ved helligsteder, fra Marokko i vest til Indonesia i øst, og i den muslimske diaspora, selges masseproduserte muslimske religiøse bilder og plakater. Et utvalg av disse plaktene vil bli vist på HL-senteret sommeren 2008.
«Fromhet i bilder» er et samarbeid med dokumentasjons-, forsknings og formidlingsprosjektet «Muslimske religiøse populærbilder» ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitskap (AHKR), Universitetet i Bergen. HL-senteret vil sommeren 2008 vise frem et utvalg av disse bildene. Utstillingen åpner 4. juni 2008 og stenger 1. august 2008.
Det er bilder med symboler for Gud, bilder med representasjoner av hellige personer: sufihelgener, Ali, Fatima, Hasan og Husayn, ja til og med profeten Muhammad selv. Det er Profetens stamtavle og etterslektstavle; det er bilder av islams hellige steder: den hellige moskéen med Kaba i Mekka, Profetens moské i Medina, Profetens grav, Klippedomen i Jerusalem, og helgengraver. Det er bilder med mytiske motiver, som al-Buraq (Profetens ridedyr under den nattlige reise til Jerusalem og reisen til de sju himler), det epokegjørende slaget ved Badr, og motiver knyttet til Kerbelamyten. Det er bilder av fromme mennesker, særlig barn og kvinner, i hengiven bønn eller under utførelse av pilgrimsreisen. Og det er tekster, kalligrammer og kalligrafier, med hadith- og Koransitater, og didaktiske tekster med f.eks. beskrivelse av islams religiøse plikter.