Shari'a og norsk rettspraksis

katja-frediksen.jpg

Vi har invitert Katja Jansen Fredriksen, stipendiat ved Det juridiske fakultet i Bergen, til å komme å snakke om sitt PhD prosjekt «Islamsk lov (Shari‘a) i norsk rettpraksis». Hun har fra tidligere en Master of Arts in Arabic Language and Culture ved University of Leiden (Nederland), og har også undervist på instituttet vårt i faget «Islamic Family Law, from classical fiqh to Muslim Personal Status Law» (HIM 201). KJ Fredriksen har tidligere publisert Sharia in Norwegian Courtrooms? (2007) og Sharia and Islamic Family Law: Transition and Transformation (2007).

I et intervju på forskning.no, Sharia-dilemma i lovens navn, uttaler hun «det norske rettssystemet må forberede seg på flere saker med tilknytning til andre lands rett.. ..Det handler ikke om å godta lover som strider mot våre rettsprinsipper, men om å ha respekt for andre sine forventinger til rettferdighet. Å være tolerant er ikke det samme som å være ukritisk. Rettsystemet er en refleksjon av samfunnet, og samfunnet er i stadig utvikling».

Ellershar hun også vært aktiv lokalt med kronikker i BT: Debatten vi ikke tør å ta. «Frykten for å bli assosiert med ytterliggående synspunkt hindrer mange politikere og akademikere i å delta i innvandringsdebatten. Dette gjelder også i rettssalen» & Årets ansikt «Den ni år gamle barnebruden Nujood Ali ble kåret til «Women of the Year» av kvinnebladet «Glamour». Hun har betalt en høy pris».

Auditorium R, Tirsdag 27.01 kl 18.00

Vel møtt.