Steinerskolen

Denne gangen er det Silje Storviken (også lederen  for FUR) som har laget et blogginnlegg.

Da jeg begynte å leke med tanken om og skrive en masteroppgave i religionsvitenskap hadde jeg en idé om at jeg hadde lyst til å skrive om noe rettet mot undervisning. Som så mange andre HF-ere sto ordet «lektor» i pannen min. Etterhvert begynte runden med å utforme ideer til masteroppgaven. Semesteret før jeg kom inn på master hadde jeg tatt emnet nyreligiøsitet, og der hadde vi så vidt kommet innpå antroposofi og Rudolf Steiner. Ideene surret i hodet på meg, tilslutt kom jeg fram til at steinerskolen, den skal jeg skrive om. «Hvorfor steinerskolen?» har mange spurt meg – jo det skal jeg fortelle deg! Steinerskolen er en av de største privatskolene i Norge, og den har hatt fotfeste i landet siden 1920-tallet. Steinerskolen er ikke en livssynsskole, men et pedagogisk alternativ til offentlig skole. Allikevel er det veldig lite forsket på steinerskolen, i motsetning til offentlig skole. Siden jeg studerer religionsvitenskap så er det av interesse å fokusere på religionsundervisningen. Ikke fordi dette opplegget er annerledes eller «rart» (i forhold til offentlig skole) på noen som helst måte, men rett og slett fordi det var dette som interesserte meg.

Hvis jeg nå har vekket litt din nysgjerrighet eller du tenker «hm, ja hva er egentlig steinerskolen?» så er det én artikkel og én bok jeg vil anbefale deg som ga meg svar, men også enda flere spørsmål:

• Bruce Uhrmacher sin artikkel: A Historical Look at Rudolf Steiner, Anthroposophy, and Waldorf Education (1995). Artikkelen er tilgjengelig via jstor.
  • Boken Liv laga. Erfaringer fra Steinerskolen (2010) hvor tidligere steinerskoleelever snakker om sin skolegang og erfaringer. Redaktører er Svein Bøhn, Cato Schiøtz og Peter Normann Waage. Denne boken gir et veldig innenfor perspektiv på steinerskolen, men det var nettopp dette jeg likte så godt med den.

God Lesing!